Återbetalningspolicy

ÅNGERRÄTT

Retursedel hittar du här 

Du som kund står själv för returfrakt tillbaka till butiken.

Adressen är:

ZINKO 
Norra Järnvägsgatan 29
827 32 Ljusdal

Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Lagen om distansavtal”) alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på distans. Ångerfristen börjar löpa från den dag du eller en person på uppdrag av dig hämtar varan eller mottar den. Ångerrätten innebär att du har rätt att ångra ditt köp och få pengarna tillbaka när du har handlat på Webbplatsen.


Hos oss på Zinko Collections AB har du utöver ångerrätten bytesrätt i 30 dagar på alla köp online och i vår butik. Bytesrätten innebär att du har rätt att byta en vara oavsett om du handlat på Webbplatsen eller i vår butik. Om du köpt en vara online och vill byta ett eller fler av dessa plagg, så kan du genomföra detta byte i butik. Alternativt att du skickar en retur på dessa plagg och lägger en ny beställning online. Då tillkommer retur- och fraktkostnader. 

Vi erbjuder full retur- och bytesrätt (”Öppet Köp”) på alla varor när du handlar online.
Du som kund står själv för frakt tillbaka till butiken.
Adressen är:
ZINKO 
Norra Järnvägsgatan 29
827 32 Ljusdal

Ångerrätt
Om du vill utöva din ångerrätt inom 30 dagar från köp via Webbplatsen har du rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Vi har dock rätt att dra av ett belopp med vilket produktens värde har minskats om du eller dina barn har använt produkten mer än nödvändigt för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion, t.ex. utöver att prova plagget. Sådant avdrag görs enligt produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet.

Bytesrätt
Om du vill använda din bytesrätt inom 30 dagar från köp via Webbplatsen eller i vår butik ska varorna vara oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt försegling eller plombering kvar på varan. Detta gäller även prissänkta varor. Detta innebär att varorna inte får ha skadats, smutsats ner, tvättats eller använts (annat än för att prova varan) för att du ska kunna använda din bytesrätt. En icke godkänd retur som skickats tillbaka returneras till dig som kund. Denna returfrakt debiteras dig som kund.

Ånger- och bytesrätt gäller inte för:
(1) varor som har tillverkats enligt personliga anvisningar (exempelvis måttbeställd); eller
(2) varor som har en bruten försegling eller plombering och som inte är lämpliga att lämna tillbaka på grund av hälso- och hygienskäl (exempelvis underkläder och badkläder)

Såhär utövar du din ångerrätt eller bytesrätt

1 Retur i fysisk butik
Du har alltid möjlighet att returnera varor köpta på Webbplatsen i vår fysiska butik. Ta med din vara och leveransbekräftelsen som du fick till din e-postadress från oss när du genomförde ditt köp till vår butik. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto. Vid retur i butik betalar du inga avgifter och du kan även byta din vara till en annan.

2 Retur som skickas tillbaka
Om du vill returnera en eller flera varor så betalar köparen returavgiften enligt valt fraktsätt. 

Skriv ut retursedel, fyll i den och skicka med tillsammans med varan.

På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. 

Skicka sedan tillbaka ditt paket, du betalar själv frakt och bestämmer således själv vilken typ av fraktbolag du väljer att använda.
Vi rekommenderar att du sparar inlämningskvittot från ombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur.

3 Återbetalning
Vid retur i butik får du pengarna insatta på ditt kort i butiken. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Mer information kring återbetalning från Klarna hittar du på www.klarna.se. 

Vid retur som skickats tillbaka sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Har du betalat med kort betalas pengarna för returen tillbaka in på kortet. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. där du även hittar information kring återbetalning från Klarna. Du betalar endast för de varor du behåller samt fraktavgift och returavgift. Om du använder din ångerrätt kommer vi att återbetala kostnaden för vår standardfrakt, men inte eventuell mellanskillnad på grund av att du valt ett dyrare fraktalternativ än vår standardfrakt.

Du kommer att få din återbetalning inom 14 dagar från den dag som du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den.


Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

REKLAMATION

Som konsument har du enligt lag tre års reklamationsrätt. Om du har köpt en produkt från Zinko Collections AB butik eller webbutik och upptäckt att den är felaktig, defekt eller transportskadad, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Två månader anses alltid som skälig tid för reklamation av varan efter upptäckt av skada/defekt.

Du kan reklamera din vara i butik eller genom att skicka tillbaka varan till vår butik:

(1) En reklamationsförfrågan görs med fördel direkt i vår butik, där vi enklast och snabbast kan bedöma din reklamationsförfrågan. Vid reklamation i butik tar du med dig din vara och kvitto på det plagg som du vill reklamera. Har du köpt plagget online, så är det kvitto/faktura från Klarna som gäller som kvitto. I första hand försöker vi reparera plagget. Om varan inte går att reparera inom skälig tid eller om plaggets egenskaper inte kan bibehållas, blir du kompenserad med ett nytt plagg eller återbetald enligt gällande konsumentköplag.

(2) Vid en reklamationsförfrågan ber vi dig att i första hand kontakta oss via mail eller telefon och uppge ordernummer för den vara du vill reklamera. Vid en godkänd reklamation, ska plagget alltid returneras till vår butik. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation.

När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag. Zinko Collections AB förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Du kan kontakta ARN genom deras hemsidan eller genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm. 

Mitt plagg är inte en reklamation, men jag önskar att få mitt plagg reparerat:
Skador på kläder orsakad av användaren, bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normal förslitning ingår inte i reklamationsrätten. 

RESERVATION

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

Vid felaktig prismärkning på plagg i din leverans är det priset som du köpte varan för vid köptillfället (se leveransbekräftelsen/kvitto) som är priset som gäller för köpet.

FORCE MAJEURE

Vid force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Exempel på force majeure kan vara allmänna strejker, pandemi, transportstörningar eller andra händelser utanför vår kontroll oavsett om detta förekommer hos oss som företag eller hos våra leverantörer/partners.